Skip to Content

De toekomst is vloeibaar

Persil transformeert de wasmiddelenmarkt

Belangrijke mijlpalen voor de ontwikkeling van een duurzame wasmiddelenmarkt

Wassen met een van de nieuwste vloeibare innovaties van Persil biedt niet alleen een ongeëvenaarde ervaring van properheid en frisheid, maat draagt ook in belangrijke mate bij aan meer duurzame consumptie. De wasmiddelenmarkt laten overgaan naar de innovatieve vloeibare segmenten vormt een wezenlijk onderdeel van Persil’s globale marketingstrategie. «Deze omvorming van de wasmiddelenmarkt zal niet vanzelf gebeuren. Ze vergt specifieke merkstrategieën en behoorlijke investeringen. Daarom heeft Persil het programma “De toekomst is vloeibaar” ontwikkeld. Volgens Georg Baratta-Dragono zal Henkel een groot deel van zijn marketingbudget besteden aan de overgang van poedervormig wasmiddel naar vloeibaar wasmiddel. Voor de Emerging Markets bijvoorbeeld werden de prestaties van Persil Vloeibaar onlangs  geboost en opnieuw gelanceerd met een unieke, innovatieve formule op basis van een thermostabiele enzymencocktail. In tegenstelling tot gewone enzymen, behoudt deze nieuwe generatie van “natuurgebaseerde vlekverwijderaars” hun vermogen om vlekken te verwijderen ook in warme klimaten met temperaturen tot 40°C overdag. Om consumenten te informeren over de concrete voordelen van vloeibare wasmiddelen ten opzichte van waspoeder, voorziet Persil op verschillende markten informatieve vergelijkende filmpjes op televisie. Een ander belangrijk element van Persil’s programma “De toekomst is vloeibaar” is actieve samenwerking met strategische handelspartners voor concepten met betrekking tot shoppermarketing en categoriebeheer, om consumenten in de winkels succesvol te kunnen leiden naar meer duurzame vloeibare producten.

 

Waarom is wassen met vloeibare wasmiddelen beter voor het milieu dan wassen met waspoeder? Er zijn een aantal aspecten in de waardeketen waardoor de vloeibare formaten van Persil een “groenere” keuze vormen dan de poeders:

De “groenere” keuze tegenover waspoeders

  • Grondstoffen:  Persil Vloeibaar bevat een hoger aandeel grondstoffen gebaseerd op duurzame energiebronnen dan poeders
  • Productie: het productieproces voor vloeibare wasmiddelen vergt 80% minder energie dan voor de productie van poeders
  • Investeringen: Persil investeert overproportioneel in de modernisering en efficiëntie van de installaties voor vloeibare wasmiddelen.
  • Logistiek: de gebruiksdosering van Persil Vloeibaar is tot 66% kleiner ten opzichte van poeders, wat tot aanzienlijke besparingen voor brandstof en CO2-uitstoot leidt op logistiek vlak

 

En hoe zit het met het consumentengedrag in de gebruiksfase?

 

80% van de totale CO2-voetafdruk van een wasmiddel is afkomstig van de gebruiksfase, terwijl de sourcing van grondstoffen, de logistiek en de afvalverwerking samen slechts 20% van de totale Co2-voetafdruk uitmaken. Aangezien bij de gebruiksfase een wasmachine wordt ingezet die veel energie verbruikt om het water te verwarmen en te zwieren, is het duidelijk waarom de gebruiksfase een dergelijk grote impact heeft.

 

Consumenten kiezen de wastemperatuur en het programma, en hebben zo een invloed op de algemene Co2-voetafdruk van een wasmiddel. Het is dan ook essentieel om consumenten de juiste informatie mee te geven.

 

Henkel AG & Co. KGaA:

Om mensen bewuster te maken en duurzaam wasgedrag te stimuleren, heeft Persil een nieuw logo voor koud wassen gemaakt, dat vanaf 2017 op wasmiddelverpakkingen van Persil wordt gedrukt.

 

Hiermee moedigt Persil elke dag miljoenen gebruikers aan om op een lagere temperatuur en bijgevolg meer duurzame wijze te wassen.

In tegenstelling tot poeders, lossen vloeibare wasmiddelen onmiddellijk wanneer ze in contact komen met water. Daarom zijn consumenten sneller bereid om de wastemperatuur te verlagen wanneer ze vloeibare wasmiddelen gebruiken, en is Persil Vloeibaar een te meer duurzamer dan waspoeders.

Ontdek meer over de duurzaamheid

  • Besparingscalculator

    Besparingscalculator

  • Onze nieuwe doelstelling voor palmolie

    Onze nieuwe doelstelling voor palmolie

  • Red de planeet

    Red de planeet