Geschiedenis van Persil
Duik in het verhaal van
In 1907, Persil voor het eerst geintroduceerd in België. Vervolgens vindt Persil haar weg in de detailhandel, verpakt in dunne kartonnen dozen met gedrukte papieren verpakking, met de hand gemaakt en gevuld.
Wie kent haar niet, de volledig in het wit gehulde dame met een Persil-verpakking in haar linkerhand? Zij stamt uit de studio van de Berlijnse kunstenaar Kurt Heiligenstaedt, een bekende cartoonist in 1922. De Weisse Dame, met haar veranderende soorten vrouwen en modetrends, zou vele tientallen jaren de centrale reclamefiguur van Persil blijven.
Het lijkt wel of iedereen erop zat te wachten: Persil is nauwelijks terug in de winkels na het einde van de Tweede Wereldoorlog of het is al snel tot 75 procent uitverkocht. Voor velen betekent Persil het terugkeren naar de normaliteit, naar de vrede.
Het eerste synthetische wasmiddel voor zware taken in Nederland is ook afkomstig van Henkel. Het wordt Persil 59 genoemd: naar het jaar van de introductie. Synthetische anionische capillair-actieve stoffen, een schuimversterker en een frisse geur zijn de nieuwe ingrediënten van de beste Persil ooit.
In 1970 wordt de promotie "Onze beste" voor het eerst uitgevoerd met een overweldigend succes. Wanneer Persil 70 in de winkels komt met een gewijzigd verpakkingsontwerp, is het verkrijgbaar in bijna heel Europa.
Met de introductie van deze nieuwe Persil verschijnt de productnaam op de verpakking zonder de toevoeging van een jaartal, zoals tot op dat moment toe de regel was geweest. In plaats daarvan wordt een nieuwe slogan geïntroduceerd in het merk, eentje die de consument lange tijd bij zal blijven: Persil. Je weet wat je hebt.
In 1966 ontstond het onderzoeksproject "Fosfaatvervanging". Dit project werd gestart omdat zowel capillair-actieve stoffen, die het vuil uit de was halen, als fosfaten, die het water zacht maken, het water verontreinigen. De onderzoekers slagen erin om capillair-actieve stoffen te ontwikkelen die steeds meer biologisch afbreekbaar zijn. Voor fosfaten vinden ze zelfs een vervangend materiaal: Zeolith A (Sasil®). Een patent hiervoor werd al geregistreerd in 1973.
Opnieuw breidt Henkel haar Persil-assortiment uit – deze keer met een product dat een reeds bestaande niche van de wasmiddelenmarkt radicaal moet veranderen: Persil vloeibaar.
Nog een mijlpaal in het Persil-verhaal: de ontwikkeling van een wasmiddel met een nog betere wasprestatie en waarvan tegelijkertijd een beduidend kleinere dosering nodig is. Een volledig nieuwe productietechnologie geeft de doorbraaen een nieuwe generatie wasmiddelen ontstaat: parels in plaats van poeder. Waar voorheen 290 milliliter van het normale poeder moest worden gebruikt, is nu slechts 95 milliliter van het nieuwe wasmiddel voldoende. De Persil Megaperls® – aangeboden in lichte verpakkingen van 1,6 kg met een kijkvenster – geven Henkel een duidelijk voordeel in innovatie. De nieuwe wasmiddelentechnologie wordt gepatenteerd in heel Europa.
Gemak is het magische woord: hoe kunnen wij wassen zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk maken voor de consument? Henkel vindt ook hier een oplossing: een universeel wasmiddel in tabletvorm.
Speciaal voor mensen met een gevoelige huid of voor mensen met huidallergieën heeft Henkel samen met de Duitse Vereniging voor Allergie en Astma [Deutscher Allergie- und Asthmabund e.V.] een product ontwikkeld dat, naast de gebruikelijke wasprestatie, zeer tolerant is voor de huid: Persil Sensitive.
Dit jaar ontwikkelt Persil de nieuwe Persil Color die reeds op 40°C uw hardnekkige vlekken duidelijk beter verwijdert en tegelijkertijd zacht is voor de vezels, de vorm en de kleur van uw was.
De combinatie van de werkzaamheid voor schone vezels van Persil met een vleugje van Silan voor een parfum en zachtheid – voor een unieke ervaring van welzijn in schone kleding. De innovatie van Persil “ met een vleugje Silan” complementeert het aanbod van de N°1 wasmiddelen van Duitsland voor een nieuw gevoel van netheid, zachtheid en frisheid.
Persil viert haar 100ste verjaardag en komt op de markt met een nieuw, modern ontwerp en met verbeterde formules.
Persil Gold voldoet aan de hoogste eisen voor kwaliteit die kunnen worden gesteld aan een wasmiddel. Het zorgt voor een stralende schone was en behoudt de levendige kleuren van uw kleding, zelfs op zeer lage temperaturen, dankzij de formule van koude kracht. Daarnaast bespaart u energie en kunt u daardoor het milieu beschermen.
In juni lanceert Persil de nieuwe en supergeconcentreerde Super Gel. Persil Super Gel is verkrijgbaar als Super Power en Super Color en geeft al op 15°C levendige kleuren en een stralende schone was. De handige fles van 750 ml, en later 660 ml, geeft net zoveel rendement als de eerdere gels, omdat de Persil Super Gels uiterst geconcentreerd zijn en minder dan een dopje voldoende is om het gebruikelijke wasresultaat te verkrijgen.
Daarom is er nu een Persil met de nieuwe Brightness Formula sinds februari 2011. Het verwijdert zelfs de kleinste kalk- en vuildeeltjes en geeft de was weer glans. Hierdoor blijft de was niet alleen langer mooi, deze schittert ook als nieuw. En de labels schitteren ook vanaf nu in een nieuw en schitterend kleurvol ontwerp.
Dankzij de speciale formule voor duurzaam zwart biedt de innovatieve Persil Black Gel speciale bescherming voor donkere en zwarte stoffen. Deze worden beschermd tegen bleken, zelfs na meerdere wascycli, en behouden dus langer hun kleur. Dit allemaal om nog lang te genieten van het mooie zwart van uw favoriete kledingstukken.
Met de Persil Duo-Caps stelt Henkel nog een mijlpaal in het onderzoek en de ontwikkeling van innovatieve wasmiddelen. Voor het eerst is het mogelijk om vooraf afgemeten vloeibaar wasmiddel direct in de trommel te stoppen. De kleine pads lossen volledig op tijdens de wascyclus en zorgen voor een perfect wasresultaat.
Persil Power-Mix capsules voegen voor het eerst een krachtige poeder en geconcentreerde gel samen in één capsule. Daarnaast profiteert u van alle voordelen van voor-gedoseerd wasmiddel. De netheid is onberispelijk, en sprankelend.
2018 zal het jaar zijn van (alweer) een nieuwe beweging in de industrie van nog meer geconcentreerde wasmiddelen. De internationale associatie van zepen, wasmiddelen en onderhoudsmiddelen (A.I.S.E) beveelt aan om doseringen van minder dan 55ml te gebruiken. Henkel heeft zich toegewijd om te volgen in deze doserings- aanbeveling van A.I.S.E door het ondertekenen van een overeenkomst en al haar wasmiddel formules voldoen aan de dosering van onder 50ml.
Persil Wild Summer Garden verwijdert zelfs de meest hardnekkige vlekken en geeft je was de unieke frisheid van het levendige groen van Summer Gardens.
Dankzij de krachtige prestaties en de booster blijft de houtachtige en natuurlijke geur langer hangen en ademt uw was schoon- en frisheid.